Personal branding

Personal branding, wat levert het op?

Als je weet wat voor professional wilt zijn en waarmee je je wil onderscheiden, vormt dat een geweldige leidraad bij al jouw keuzes.  Hoe werk jij aan je personal branding?

Werken aan je personal branding

Als je gaat werken aan je personal branding, zal je ook gericht op zoek gaan naar (nieuwe) klanten, opdrachten en partners om mee samen te werken en die jouw ontwikkeling ondersteunen. Personal branding kan helpen om keuzes te maken in een diversiteit aan mogelijkheden binnen het vakgebied waar je in zit. Denk hierbij aan verdieping of juist verbreding van je vakgebied, actieve participatie in bepaalde netwerken, publicaties, marketingstrategieën etc.

Personal branding vergroot je herkenbaarheid

Door te werken aan een vorm van personal branding, maak je duidelijk wat je als professional in huis hebt en breng je daarin tevens onderscheidend vermogen aan ten opzichte van wat anderen bieden. Uniciteit en authenticiteit zijn hierbij twee sleutelwoorden. De kunst is een personal brand te ontwikkelen die weggaat van de gebaande paden, echt iets wat nieuws inhoudt, maar tegelijk ook aansluit bij je eigen passie voor (een gespecialiseerd deel van) je vak. Anders komt je personal branding los te staan van de persoon en wordt het gekunsteld en geforceerd.

Een personal brand leidt tot aantrekkingskracht in de markt

Iemand die zijn eigen merk is, wordt gekend in de markt. Daarmee ontstaat een natuurlijke vraag naar deze persoon en zijn of haar dienstverlening. In plaats van zelf de markt op te gaan en steeds weer te moeten vertellen wat je kunt betekenen, komt die markt nu in feite naar je toe.

Ontwikkeling van personal branding

De ontwikkeling van personal branding staat of valt met het maken van keuzes. Anders gezegd: de essentie van personal branding is dat je ergens voor kiest om ook ergens voor te kunnen staan en om daarin vervolgens te kunnen excelleren. Bij deze keuze spelen drie invalshoeken voor profilering een rol: profilering vanuit de inhoud of professie, profilering als persoon en profilering door uiterlijk vertoon. Hierin kun je drie verschillende stijlen herkennen:

  • Jezelf verheffen tot merk en er alles aan doen om je te profileren
  • Je juist niet profileren maar wel goed werk afleveren en ervan uitgaan dat goede kwaliteit zichzelf verkoopt (inactieve profilering)
  • Keuzes maken voor klantvraagstukken en voor je eigen vak en rol daarbij en al je professionele activiteiten in het verlengde daarvan leggen (professionele profilering)

Werken aan een professionele profilering: de vijf kernvragen

De kernvraag is: wat voor professional wil ik zijn? Beantwoord voor jezelf onderstaande kernvragen en neem hier de tijd voor!

  • Over drie jaar wil ik bekend staan als:
  • Dat betekent dat ik me dan bezighoud met de volgende diensten in de genoemde deelmarkten:
  • De competenties en vaardigheden die ik nodig heb om in deze markt te excelleren zijn: (noem er minstens vijf)
  • Om mijn personal brand te ontwikkelen ga ik in de komende periode de volgende acties ondernemen: (noem er minstens vijf)
  • Of ik aan het einde van deze periode op de goede weg ben met mijn personal brand, kan ik vaststellen op basis van de volgende criteria (noem er minstens drie in meetbare termen)

Conclusie: Als je je wil onderscheiden in de markt kun je niet zonder een personal brand. Werk hier dus aan zodat klanten jou weten te vinden en jij steeds minder tijd aan acquisitie hoeft te besteden en nieuwe klanten moet werven!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *