klanten werven

Nieuwe klanten werven? dit moet je weten!

Voordat je begint met nieuwe klanten werven, dien je eerst vier vragen te beantwoorden. Zonder antwoorden op deze vragen kom je met je acquisitie waarschijnlijk niet veel verder dan met hagel schieten op de massa.

Nieuwe klanten werven: de 4 vragen

  1. Wie zijn je meest interessante potentiële klanten?
  2. Hoe leg je contact met potentiële klanten?
  3. Waar leg je contact met mensen uit die doelgroep?
  4. Hoe wil je doelgroep worden aangesproken?

Weten wie je meest interessante klanten zijn, is voor de meeste ondernemers geen probleem. Dat zijn die klanten die voldoen aan het hetzelfde profiel als bloeiende en boeiende bestaande klanten. Het hoe en waar van contact leggen met je doelgroep zijn nauw met elkaar verweven. Voor het internettijdperk kon dat telefonisch, schriftelijk en face to face. Deze laatste is dan ook het meest persoonlijk, maar ook de meest arbeidsintensieve manier, omdat je continue gelegenheden moet zoeken of creëren waar je contact kunt leggen met je doelgroep. Het is nog steeds een uitstekende manier om nieuwe klanten te werven. Er kan immers geen brief, telefoontje, website of socialmedia account op tegen jouw enthousiaste en gepassioneerde stem en ogen als jij een potentiele klant informeert over je aanbod.

Nieuwe klanten werven? Spreek de taal van je doelgroep

Bij nieuwe klanten werven en het benaderen van je doelgroep, heb je de grootste kans om de klik te maken als je weet hoe je doelgroep aangesproken wil worden. Verdiep je dus goed in je doelgroep en zorg dat je de taal leert spreken zoals je doelgroep dat graag hoort, zodat je hiermee je prospects het gevoel geeft dat je ze begrijpt, aanvoelt en naar ze luistert. Als je daarmee vertrouwen weet op te bouwen en hun problemen inziet, weet jij met jouw talenten hier weer op in te spelen, zodat jij de oplossing bent voor hun problemen. De klik tussen jou en je klant ontstaat als jij begrijpt waar jouw klant gevoelig voor is en warm voor loopt. Een beetje meer klantonderzoek doen, is dus zeker een aanrader!

Lees ook ons blog “Ken jij je doelgroep goed” met zeer waardevolle tips die je gelezen moet hebben!

Waar en hoe vind je nieuwe klanten?

  • Commerciële netwerkbijeenkomsten
  • Beurzen (dé plaats om potentiële klanten te ontmoeten)
  • Shows en evenementen (de kans om andermans netwerk te gebruiken)
  • Internet (je website/weblog)
  • Via LinkedIn nieuwe contacten leggen en je aanmelden bij groepen waar je klanten zitten
  • Klanten werven via Twitter of Facebook
  • Het uitgeven van een nieuwsbrief
  • Het schrijven van blogs voor je zelf en gastblogs
  • Het weggeven van een E-book
  • Adverteren op het internet
  • Mond-tot-mond reclame

Nieuwe klanten werven: plan van aanpak

Het is erg verstandig en ik raad het zelf dan ook aan om een “plan van aanpak nieuwe klanten werven” te maken die je volgens het SMART principe opstelt. Formuleer een duidelijke doelstelling, welke acties je gaat uitzetten (de tools) en binnen welke periode je dit gaat realiseren. Daarna evalueren welke actie je wat oplevert over een bepaalde termijn. Je kunt dan ook ‘meten’ welke actie de meeste nieuwe klanten oplevert (en die je dus kunt uitbreiden) en welke actie voor jou minder werkt. Probeer altijd een goede balans te vinden tussen persoonlijk contact, via Social Media en andere kanalen.
Het is juist de combinatie die elkaar onderling versterkt! Veel succes met je plan voor nieuwe klanten werven!

* bron: Calimeromarketing 2.0

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *