Elevatorpitch

Elevatorpitch in 10 seconden

Er wordt vaak gesproken over het hebben van een goede elevatorpitch, maar voor veel mensen is dit erg lastig. Hoe zet ik mijzelf nu op de juiste wijze neer, zodat ik mensen nog meer nieuwsgierig maak wat ik doe? In dit blog krijg je goede tips en een paar goede elevator pitch voorbeelden.

Heb jij een goede elevatorpitch?

Hoe kan ik kort en krachtig zeggen wie ik ben, waar ik voor sta en welk probleem ik op kan lossen? Laat het duidelijk zijn, het gaat niet om het juiste verkooppraatje, maar om in enkele zinnen jezelf of je dienst/product overtuigend weten over te brengen. Zorg er dus voor dat je interesse opwekt, want dat is de trigger.

Bedenk een elevatorpitch die nieuwsgierig maakt

De meeste mensen antwoorden op de vraag: “En wat doe jij?” Bijvoorbeeld iets als “Ik ben coach” of “ik ben ondernemer”, of ze praten over het proces: “Ik ben trainer voor het MKB” of “Ik heb een webwinkel”. Prima, maar wat heeft de ander eraan? Met deze boodschappen communiceer je niet duidelijk en niet specifiek genoeg wat je echt te bieden hebt. Je laat die vertaalslag over aan de ander.

Wat is een goede elevatorpitch voorbeeld?

Je prospects willen weten hoe je hen kunt helpen, wat ze van je kunnen krijgen. Het interesseert ze wat jouw expertise voor hen kan opleveren. Daarom zul je in eerste instantie ook duidelijk moeten maken op wie je je richt met jouw dienst. Een goede elevator pitch voorbeeld maakt gelijk duidelijk of je je gesprekspartner iets te bieden hebt of niet. Ook zul je het probleem duidelijk moeten maken, waar jij een oplossing voor kunt bieden. Ze zullen zich dan al of niet herkennen in dat probleem en geïnteresseerd zijn hoe jij ze van dat probleem kunt afhelpen.

De ideale elevatorpitch bestaat uit vier elementen:

  • Wie help je met jouw oplossing (voor wie is mijn dienst of product bedoeld)
  • Het probleem waar jij jouw oplossing voor hebt ( het probleem waar jouw klant een oplossing voor zoekt)
  • De oplossing die je daarvoor hebt (jouw dienst of jouw product)
  • De opbrengst van jouw oplossing (de meerwaarde van jouw product voor jouw klant)

Enkele voorbeelden:

  • “Ik coach zelfstandige dienstverleners (wie) die worstelen met hun acquisitie (probleem) om meer klanten te vinden (oplossing) waardoor ze hun inkomen kunnen vergroten (opbrengst)”
  • “Ik begeleid teams en afdelingen (wie) die onvoldoende presteren (probleem) om meer energie en plezier te krijgen (oplossing) waardoor ze productiever zijn in het werk (opbrengst)”
  • “Voor ondernemers (wie) die zich niet weten te profileren (probleem) geef ik speciale personal branding trainingen (oplossing) waardoor ze aantrekkelijker voor hun klanten worden (opbrengst)”

Bedenk dus goed welke dienst jij wil “verkopen” en hoe jij je boodschap als probleemoplosser in de taal van je prospect weet over te brengen, zodat je in twee zinnen duidelijk maakt wat je meerwaarde is. Op deze manier weet je je gelijk te onderscheiden en als je hier goed mee oefent, heb jij voor je volgende gesprek je eigen elevatorpitch voorbeeld klaar.

Als personal branding expert heb ik al veel ondernemers geholpen bij het vormen van een krachtige elevator pitch. Zowel voor 1-op-1 gesprekken met hun klanten, bij netwerkbijeenkomsten, maar ook voor websites, social media profielen en internet marketing. Kan ik jou helpen met jouw elevator pitch? Neem dan contact met mij op!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *