Low budget marketing

Low Budget Marketing voor de kleine ondernemer

Low Budget Marketing is een vorm van marketing voor ZZP-ers en kleine ondernemers die niet veel budget hebben om hun bedrijf te promoten. Er zijn wel een aantal basis principes noodzakelijk, om vandaar uit diverse low budget marketing acties te kunnen ondernemen.

Low Budget Marketing: de basisprincipes

Eén van de basisprincipes waar uit je diverse low budget marketing acties kunt laten lopen, is toch wel een goede website. Zie je website als het hart van je bedrijf in zijn presentatie op het internet. Welke acties je ook wilt gaan uitvoeren, veel van je activiteiten zullen terugleiden naar je website. Als potentiële klanten dan via diverse kanalen op je website komen, wil je natuurlijk vanaf het eerste moment hun aandacht vasthouden. Twijfel je over de kwaliteit, aantrekkingskracht en online vindbaarheid van je website, doen dan eerst een websitecheck om alle verbeterpunten in kaart te brengen.

Content produceren

Low Budget Marketing en content marketing gaan heel goed samen! Door het creëren van veel content, door middel van blogs schrijven, korte nieuwsartikelen of het opzetten van een content kanon, kun je continu een nieuwe stroom van bezoekers naar je website leiden. Hoe waardevoller de content, hoe meer je een groep van geïnteresseerde volgers aan je kunt binden. Natuurlijk verspreid je je blogs regelmatig via je social media kanalen, zodat een zo groot mogelijke groep lezers op diverse tijdstippen jouw blog voorbij zien komen. Content Marketing op deze manier, kost je dan ook geen geld, alleen tijd….

Low Budget Marketing met Social Media

Als ZZP-er, Freelancer of kleine ondernemer heb je minstens 2 social media accounts nodig, waar je regelmatig je blogs, nieuwsartikelen, links naar je landingspagina’s of speciale acties verspreid. Zie je social media accounts dan ook als je online postbus waar je je ‘post’ naar buiten gooit. Daarnaast is het natuurlijk ook een tool om de communicatie met je (potentiële) klanten aan te gaan. Zorg er dus voor dat je LinkedIn account helemaal up-to-date is, maak een zakelijke Facebookpagina en eventueel nog een Twitter account. Echter vind ik persoonlijk je vindbaarheid op LinkedIn en Facebook het belangrijkste en nog steeds het meeste gewild bij ondernemers. Ga er ook een middagje voor zitten om je zakelijke LinkdIn pagina te maken en zorg dat je hier ook regelmatig updates plaatst.

Gebruik jij al weggevers om klanten te verleiden?

Weet je hoe jij volledig gratis potentiële klanten in je diensten kunt laten interesseren? Door gratis weggevers, waarmee je een belangrijke vraag of probleem voor je klant oplost. Enkele voorbeelden:

  • Geef een gratis adviessessie weg

    Promoot een gratis adviesgesprek die je via Skype, telefonisch of face-to-face en los hiermee een prangend of veel voorkomend probleem van je potentiële klant op. Geef hem of haar de gelegenheid om prangende vragen te stellen en biedt goede oplossingen die in lijn liggen met jouw kennis, expertise en specialiteit.

  • Maak een waardevol E-book

    Schrijf een waardevol E-book met belangrijke tips waar je ideale klant mee geholpen is. Die zal het waarderen dat jij van jou kan leren en zal je naam ook beter onthouden als hij er niet uitkomt en toch je hulp nodig heeft. Geef vervolgens dit E-book weg als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Zet bijvoorbeeld en opt-in of pop-up op je website, zodat elke bezoeker op deze weggever geattendeerd. Een bezoeker zal zich dan sneller laten verleiden om zijn naam en e-mailadres achter te laten.

  • Zorg voor een groeiende lijst e-mail lijst met je nieuwsbrief

    Ik wrijf het er nog maar eens even in, maar een goede manier om jezelf en je bedrijf blijvend onder de aandacht te houden van je klanten en geïnteresseerden, is een groeiende e-maillijst en een nieuwsbrief die je met enige frequentie verstuurd. Ook kan je hier weer een low budget marketing actie van maken, door steeds belangrijke tips weg te geven en hierin af en toe ook een ‘betaalde’ dienst te promoten. Geïnteresseerden die zich hebben aangemeld voor je nieuwsbrief en steeds jouw tips en handige weetjes ontvangen, zullen je als een expert binnen je vakgebied zien en sneller een dienst bij je afnemen, zich aanmelden voor je training, coaching sessie of andere dienst/product dat je verkoopt.

  • Bied een probleemoplossing die je in je gratis weggever verpakt

    Als je een goed beeld hebt van je klanten en hun vragen en problemen die binnen jouw vakgebied vallen, kun je jouw ‘oplossing’ in je gratis weggever verpakken en dit met een pakkende, triggerende zin in je low budget marketing acties verkondigen. Bijvoorbeeld:
    ” Loop je ook elke keer tegen je administratie aan te hikken en raak je het overzicht kwijt”?
    > jouw trigger: “Ontvang nu de gratis administratie organizer die iedere ondernemer wil”

    ” Vind jij het ook zo moeilijk om in het eerste gesprek je prijs te noemen, bang dat ze nee zeggen”?
    > jouw trigger: “Ontvang nu de 3 belangrijkste tips hoe jij klanten Ja laat zeggen tegen jouw prijs”

Maar ik ben niet zo creatief om dat te bedenken

Ondernemen is natuurlijk creatief denken, van de geijkte paden af durven te wijken, soms in het diepe springen en telkens weer opnieuw je activiteiten onder de loep nemen. Soms is het is niet makkelijk  om continu je doelen helder voor ogen te hebben en te weten wat je allemaal moet of kunt doen om daar te komen. Zeker als je weinig geld hebt om allerlei acties te doen of om (veel) geld uit te geven aan Adwords campagnes of Facebook Ads.

Gratis adviessessie Low Budget Marketing nodig?

gratis adviessessie

Heb je advies nodig of wil je graag even sparren met een ervaren business coach en marketeer? Meld je dan nu aan voor een gratis adviessessie van 15 minuten via telefoon of Skype! Na ontvangst van je aanmelding, plannen we een datum en tijd in en ga ik kijken welke Low Budget Marketing acties bij jouw diensten passen.

Gratis Adviessessie aanvragen





1 antwoord
  1. Erika
    Erika zegt:

    Interessant artikel! Zelf ben ik ook ZZP-er en heb ik al de nodige trainingen in de online marketing gevolgd, maar het blijft natuurlijk altijd een leerproces. Ik schrijf op dit moment ook veel content voor mijn eigen website, heb wel het idee dat dit ook goed is voor mijn online positie.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *