personalbranding

Hoe sterk is jouw personal branding?

Het is de huidige economie niet altijd makkelijk om aan nieuwe opdrachten te komen als je ZZP, freelancer of ondernemer bent. Het aantal opdrachten loopt terug, er is steeds meer concurrentie en de prijsdruk ligt hoog. Veel dienstverleners lijden namelijk aan het “grijze muizensyndroom”. Zorg dat je dus goed aan je personal branding werkt!

Personal branding en je onderscheidend vermogen

Als je geen duidelijke keuzes maakt, is er nauwelijks sprake van onderscheidend vermogen. Het gevolg daarvan is dat je hetzelfde doet als je concurrenten. Hoe blink je dan nog uit met je product of dienst? Hieronder een aantal statements om je personal branding en onderscheidend vermogen eens goed onder de loep te nemen.

Grijze muizensyndroom

Er is geen uitgebreide analyse voor nodig om de oorzaak van een grijze muizensyndroom op het spoor te komen. Er is vaak maar één echte oorzaak: er is nooit gekozen. Niet voor echt onderscheidende diensten, niet voor een heldere positionering op de markt, niet voor de klanten die waarde creëren, niet voor het overtreffen van verwachtingen en ook niet voor een treffende presentatie. Dit is wat je met personal branding juist wel duidelijk kunt maken.

Je concurrenten kies je zelf

Doen wij niet min of meer allemaal hetzelfde? Wie de websites van zakelijke dienstverleners raadpleegt, hun brochures leest of de presentaties beluistert, kan maar tot één conclusie komen: ja, het lijkt allemaal nogal sterk op elkaar. Het is vaak meer van hetzelfde. Heb je veel last van concurrentie? Dan sta je misschien wel op een kluitje in de wei, samen met veel anderen. Want jij bepaalt zelf hoeveel concurrenten je hebt, eenvoudigweg door de keuzes die je maakt en hoe sterk je je personal branding hebt gepositioneerd. Dat doe je door de juiste strategische keuzes te maken.

Branding tips

 

  • Bied niet alles tegelijk aan

    Vergelijk je business of dienstverlening eens met een winkel. Indien je “alles” in je etalage (website, brochure, advertentie, advertorial of publicatie) plaatst, is er geen directe aanleiding om juist met jou contact op te nemen, als je buurman hetzelfde aanbiedt. En als je potentiële klant niet in je “winkel” komt, is er ook geen mogelijkheid om uit te leggen wat nou juist jouw specialiteiten zijn en waarom hij met jou in zee moet gaan. Personal Branding is dus erg belangrijk om onderscheidend te zijn en geef je je klant sneller aanleiding om juist voor jouw expertise te kiezen.

  • Geef iets weg

    Dat vraagt om iets aantrekkelijks, laagdrempeligs waar de prospect op korte termijn wat aan kan hebben. Misschien een gratis second opinion, een workshop, een uitnodiging waar jij de spreker bent, een quick scan, een e-boek, een gratis dienst ter kennismaking etc. Wees creatief en zorg dat je aanbieding prominent in al je communicatie-uitingen wordt gepresenteerd.

  • Kies voor klanten die waarde creëren

    Het is voor je dienstverlening erg belangrijk om een hoge klanttevredenheid te bewerkstellingen. Indien je brutaalweg een tevreden klant eens om een rapportcijfer vraagt en die geeft een 8 of 9, hoef je je geen zorgen te maken. Dergelijke klanten blijven je trouw, gaan steeds meer bij je onderbrengen, vinden de prijs steeds minder belangrijk en bevelen jou aan bij anderen.
    * overtref de verwachtingen van klanten en in lopende opdrachten
    * voer een uitgekiend relatiebeheer uit
    * geef de beste garanties
    * investeer in extra follow up (hoeft niets te kosten)
    * lever ongevraagd advies en los problemen zo snel mogelijk op

  • Maak duidelijke keuzes

    Personal Branding vraagt om keuzes maken voor een expertisegebied, een rol, een stijl, een aanpak of voor kennis van een specifieke branche. Alleen door te kiezen kun je excellereren en ben je in staat om naam te maken in de markt waarin jij je wil bewegen. Een sterke personal brand zorgt er voor dat je gevraagd wordt: doordat jij kiest, kan een ander voor jou kiezen. Als je duidelijke keuzes maakt in je dienstverlening, ben je in staat om je personal brand te ontwikkelen, met alle zichtbare uitingen die daarbij horen.

  • Ken jij je elevator pitch?

    Kun jij in enkele zinnen aan iemand vertellen die jou en je diensten niet kent, wat je doet en wat jij voor iemand kunt betekenen? De meeste mensen zijn hier niet bijster sterk in. Het lukt vaak niet om de juiste essentie van hun toegevoegde waarde duidelijk te maken. Zij blijven hangen in algemene en vaak abstracte bewoordingen, gebruiken veel vakjargon en weten niet te boeien. Het lukt dan ook niet om de nieuwsgierigheid van de gesprekspartner te prikkelen. Ga hier eens goed voor zitten en oefenen totdat jij je “toegevoegde waarde” helder en concreet in enkele zinnen in een goede elevator pitch kunt presenteren.

Conclusie:

Wie niet kiest, zal ook niet worden gekozen. Ik veel opzichten blijf je dan “grijs” waardoor het onduidelijk blijft waarom een potentiële klant juist voor jou moet kiezen. Je zult zo nu en dan wel nieuwe klanten binnenhalen, maar dan is het de vraag hoe waardevol die voor jou zijn. Het gaat er uiteindelijk niet om hoeveel klanten je binnenhaalt, maar welke klanten nu juist die “toegevoegde waarde” leveren aan je business en als ambassadeurs voor jouw dienstverlening kunnen opereren in de markt waarin jij je beweegt. Dan zijn klanten die op een gegeven moment specifiek op zoek zijn naar jou en jij niet naar de klant.

Hoe kan je aan je personal branding werken?

Als personal branding expert weet ik hoe lastig het is om duidelijke keuzes te maken en continue te werken aan je personal branding. Vraag eens een aan en laat mij je helpen een sterke personal brand te worden!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *