DevijfBs

De vijf B’s van de klantrelatie

Laat je klant blijken dat je graag zijn behoeftes wit invullen. Luister naar wat je klant belangrijk vindt en sta open voor klachten. Geeft je klant het koningsgevoel en leer zijn of haar taal te spreken. Hoe meer je weet in te spelen op de vraagbehoefte bij de klant, hoe meer deze geneigd is om zijn of haar “probleem” bij jou neer te leggen.

Bekwaamheid

Klanten willen ondernemers van wie ze weten dat die deskundig en bekwaam zijn, zodat ze een goed product of dienst kunnen leveren. Verkondig dus niet alleen je boodschap actief om aan de wereld te laten zien dat jij deskundig bent, maar zorg ook dat je bestaande klanten deze blijken van deskundigheid onder ogen krijgen. Bijkomend voordeel is dat daar regelmatig dingen in staan waar je klanten nog niks over wisten en die hen erover en die hen erover laat denken wat jij nog meer voor hen zou kunnen betekenen. Ze leren je er ook beter door kennen.

Betrouwbaarheid

Een van de oudste en meest bekende verkoopuitspraken is dat vertrouwen verkoopt. Zorg ervoor dat je klant naast vertrouwen in je bekwaamheid ook vertrouwen heeft in jou als leverancier. Behandel hem zoals je zelf ook behandeld wilt worden en wees integer.

Bereikbaarheid

De telefoon is nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel tussen klanten en leveranciers. Klanten ergeren zich bij grote bedrijven het meest aan de manier waarop ze telefonisch te woord worden gestaan, de bereikbaarheid van medewerkers en aan de traagheid waarmee op hun (digitale) post wordt gereageerd. Voor jou een kans om positief op te vallen. Zeker omdat klanten juist bij kleine bedrijven niet verwachten dat die altijd bereikbaar zijn. Klanten willen vooral graag weten wanneer ze je kunnen bereiken en op welke termijn en welke uren je beschikbaar bent voor klanten. Communiceer dus op al je communicatiekanalen wanneer je (meestal) bereikbaar en beschikbaar bent.

Betrokkenheid

Klanten zijn in de eerste plaats ook gewoon mensen die behoefte aan aandacht hebben. Als kleine ondernemer heb je (hopelijk langdurige) relaties met andere mensen. Geef die mensen aandacht door je betrokkenheid te tonen bij die persoon en diens baan, werkgever, bedrijf en/of privéleven. Betrek deze persoon ook bij jouw bedrijf.

De eerste vier B’s bereik je met éénmalige inspanningen en een klantvriendelijke houding. De meest terugkerende activiteiten op het gebied van relatiebeheer draaien om deze laatste B- betrokken zijn bij je klanten en hem bij jouw bedrijf betrekken. Er zijn een aantal middelen om dat te doen, met behulp van traditionele en moderne middelen. De activiteiten zijn te verdelen in acties die gericht op (kleine) groepen klanten en acties voor individuele klanten met betrekking tot het overbrengen van informatie en het gericht geven van (persoonlijke) aandacht.

* bron: Calimeromarketing 2.0

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *