Wat is koude acquisitie en leadopvolging? | De Leadopvolgers 

2023-01-23
Ellen

Wanneer je op de middelbare school, het mbo of het hbo een commerciële richting hebt gevolgd dan kun je de begrippen wel dromen. Marketing, acquisitie, koud bellen, sales en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je leert deze begrippen niet voor niets, in de praktijk komen ze steeds weer terug. Zo ook bij het bedrijf van Saskia Dors. Elke dag worden hier telefoontjes gepleegd uit de naam van andere bedrijven om zo meer potentiële klanten binnen te halen. Met maar een doel voor ogen: meer winst. Dit valt onder de noemer acquisitie. Bij De Leadopvolgers wordt namens de opdrachtgevers naar interessante bedrijven gebeld. In dit telefoongesprek wordt gevraagd naar de drijfveren van deze persoon of van het bedrijf. In dit telefoongesprek wordt duidelijk of er een klik is met de opdrachtgever en de potentiële klant. Deze potentiële klant noemen we ook wel een lead. Leads kun je kwalificeren in koud, lauw en warm. 

Koude acquisitie 

Bij koude acquisitie heb je te maken met koude leads. Koude leads zijn de personen en de bedrijven waarmee je nog nooit eerder contact hebt gehad. Ze staan echter wel op jouw lijst met interessante bedrijven. Of je nu een zakelijke webshop hebt of een dienst verkoopt, er zijn altijd personen en bedrijven die interessant zijn voor jouw doelgroep. Deze namen zet je op een koude bellijst. Een telefoonnummer of emailadres kun je heel gemakkelijk op de website vinden. Bellen is effectiever dan mailen, want je krijgt bijna altijd iemand te spreken. Meestal is dit eerst de receptioniste. Zorg dat je een sterk verhaal hebt voor de receptioniste. Als je hem of haar niet kan overtuigen is de kans klein dat je de volgende persoon, die daadwerkelijk over de beslissing gaat, komt te spreken. 

Leadopvolging na de eerste keer bellen 

Heb je de receptioniste weten te overtuigen? Goed bezig! Dan kun je nu iemand spreken die daadwerkelijk weet wat jouw dienst of product inhoudt. Niemand verkoopt iets gelijk bij het eerste belletje. Daarvoor zul je minimaal drie tot vijf keer terug moeten bellen. Dit noemen we leadopvolging. Je houdt de gespreksgeschiedenis bij, dan weet je de volgende keer wanneer je belt precies wat je met de persoon in kwestie hebt besproken. Had hij vragen voor jou? Zorg dan dat je deze vragen hebt uitgezocht voordat je weer belt. Zo ben je succesvoller in acquisitie en leadopvolging. Ben je een klein bedrijf en heb je geen tijd om uren te bellen naar potentiële klanten? Je kan leadopvolging ook uitbesteden aan De Leadopvolgers