8 Internet Marketing tips voor ZZP-ers

Ben je als ZZP-er ook bezig om je internet marketing activiteiten te verbeteren en meer klanten binnen te krijgen met minder tijd? Lees dan onze tips.

Er is een verschil wat je in de “etalage” zet wat je in de “winkel” hebt. Een beperkte (online) etalage maakt de keuze voor prospects makkelijker. Naderhand kunnen ze zien wat jij als ondernemer nog meer in je winkel hebt. De keerzijde hiervan is dat deze methodiek tijd vergt. Maar zie hier ook het voordeel van. De markt is zo groot, dat je toch niet iedereen kunt bedienen. Juist ZZP-ers kunnen het zich permitteren keuzes te maken en daar maak je je ook weer onderscheidend mee!

Pas jij deze internet marketing tips ook toe?

  1. Vraag je af wie op dit moment de klanten zijn waarvoor je ook gratis zou willen werken. Welke opdrachten zou je gratis doen? Het antwoord laat je zien waar je echt goed in bent, waar je van houdt en het type klant waar je graag voor werkt. Richt daar je pijlers op. Je kunt niet de hele vijver leegvissen..
  2. Kijk naar de middelen die je inzet voor internet marketing. Uit al die middelen moeten de keuzes blijken die je hebt gemaakt. Sleutel aan je website, brochure, nieuwsbrief, social media accounts etc. totdat ze allemaal één duidelijke lijn hebben.
  3. Houd je ambassadeurs goed op de hoogte waar je mee bezig bent. Stuur een paar keer per jaar een nieuwsbrief rond met de projecten of diensten die je hebt gedaan en de werkzaamheden waar je nu mee bezig bent of in de komende periode gaat doen. Hierdoor blijf je in beeld bij een grote groep mensen
  4. Lever klantwaarde die niet in geld uit te drukken is, maar wel een hoge servicegraad en kwaliteit, blijf je focussen op klantgerichtheid.
  5. Overtref de verwachtingen van je klant en geef meer dan dat je klant verwacht. Daar maak je een goede indruk mee die als “toegevoegde waarde” blijft hangen.
  6. Maak je bestaande klanten ambassadeurs en weet wie jou aanbevelen. Bedank deze “ambassadeurs met een attentie, e-mail of telefoontje waar je je dankbaarheid uitdrukt. Als je als ZZP-er of ondernemer vijf tot tien mensen hebt die jou regelmatig aanbevelen, hoef je zelf nog maar weinig te doen.
  7. Maak direct indruk bij je nieuwe klanten. Veel ondernemers staan in de “verkoopstand” en luisteren dus niet goed naar hun klanten. Wat wil die klant nu precies? Luister naar de vraag achter de vraag en kun je zijn probleem zelf niet oplossen, verwijs hem dan door naar iemand in je netwerk en de klant zal deze service onthouden. Ga uit de “verkoopstand” en dwing jezelf om in de “luisterstand” nieuwe klanten te woord te staan, ook al levert het niet altijd wat op.
  8. Laat je klant (gratis) ervaring op doen. Als ergens een grote opdracht ligt, probeer dan eerst een kleine opdracht te krijgen. Zo kan een klant ervaring met je op doen en is de kans groter dat je de grote opdracht krijgt. Wat ook goed werkt is om iets kleins weg te geven, zodat de klant kennis met jou en je bedrijf kan maken. Daarna zal hij meer open staan voor je andere diensten die hij wellicht nodig heeft.

Natuurlijk valt het niet mee om alle 8 internet marketing tips gelijk toe te passen, maar werk er wel aan! Nog meer weten? Lees dan meer op onze pagina Online Marketing of misschien is het zinvol om je eigen marketingplan voor ZZP-ers aan te vragen.  Veel succes met je internet marketing activiteiten!

*bron No Budget Marketing, auteur Jos Burgers

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *